test

O-P Konemetsurit Ay esittely

O-P Konemetsureiden taival alkaa vuodesta 1967, jolloin Esko Mielonen aloitti puun ajon 16 vanhana Lihavaisen ja Rauma Repolan savotoilla tyvikoivun ajossa. Kalustona oli maisemahytillinen (kopiton) Fordson Major, vinssi, reki tai kärry. Kuormaus tapahtui vinssillä lähemmäksi juontaen ja siitä sitten lihasvoimin kyytiin. Kalusto päivittyi 1970 Leyland traktoriin. Tässä metsäyhdistelmässä oli jo lämmin hytti, hydraulinen kuormain ja vetävä kärry. Se oli siihen aikaan kova kone, koneella pääsi jo rinteissä ja lumessa sekä kuormaa mahtui kyytiin suorastaan mahdottomasti. Savotat olivat Rauma Repolan savotoita pääasiassa Tohmajärven ja Pyhäselän alueella. 1974 kalusto päivittyi kokoluokkaa isompaan Valmet 1102 traktoriin, jossa oli edelleen hydraulinen kuormain ohjaamon katolla ja vetävä kärry. Vaikka koneet olivat nykymittapuun mukaan alkeellisia, eikä työergonomiasta voinut käytännössä puhua, olivat koneet kuitenkin varmatoimisia ja suhteellisen maastokykyisiä.

Varsinainen metsäkone eli Rottne Blondin, tuli yritykseen vuonna 1976. Nimestään huolimatta kone oli kuitenkin sininen. Yritys kasvoi vuonna 1978, jolloin yritykseen tuli toinen Rottne metsäkone, jonka kuljettajaksi tuli Eskon veli. Rottne kalustolla urakoitiin alkuvuoteen 1984, jolloin kalusto vaihtui Lokomo 919 koneeseen. Samana vuonna tuli urakointiin myös muita suuria muutoksia, kun koko Rauma Repola yhtiönä loppui elokuussa 1984. Siinä oli sitten uusi kone pihassa eikä töistä tietoakaan. Loppuvuodesta oli sitten taas ammattimiehelle kysyntää ja työt Tehdaspuu Oy savotoilla alkoivat joulukuussa. Lokomo kalustolla urakoitiin vuoteen 1992 asti, jolloin urakanantajakentässä tapahtui taas suuria muutoksia, kun Tehdaspuu Oy sulautettiin osaksi muita yhtiöitä.

1992 yritykseen tuli ensimmäinen motoketju ja merkki vaihtui Ponsseen, tyyppiä HS15 ja S15. Samalla yritykseen tuli ensimmäiset ”vieraat miehet” koneen kuljettajiksi. Motoketjulla ehdittiin tehdä vuosi töitä Tehdaspuulle, kunnes 1993 urakanantajaksi vaihtui Enso Oy. Työalueena säilyi edelleen Pyhäselän, Tohmajärven ja Kiihtelysvaaran alue.  1994 yritys laajeni toisen motoketjun verran, eli moto Ponsse HS15 ja ajokone Mini Brunet 678. Tästä lähtien yritys on urakoinut kahdella motoketjulla, pääasiassa Ponsse kalustolla. Työalue on säilynyt pääosin samana ja ainoa isompi muutos on ollut urakanantajan muuttuminen Ensosta Stora Ensoksi. Eskon poika Olli-Pekka tuli mukaan yritykseen heti armeijan jälkeen vuonna 2001 ja samana vuonna valmistui huoltohalli, Pyhäselän Hammaslahteen.

Yritysmuoto ja yrityksen nimi vaihtui vuonna 2007, O-P Konemetsurit Ay:ksi. Samalla yrityksen vetovastuu vaihtui Eskon pojalle Olli-Pekka Mieloselle.

Tällä hetkellä yrityksessä on harvesterikalustona kaksi Ponsse Beaweria ja yksi Ponsse Ergo sekä ajokoneina Ponsse Wisent ja Timberjack 1110. Lisäksi yrityksellä on siirtoauto, sorayhdistelmä sekä 5 pakettautoa ja 3 avolava-autoa. Yritys työllistää yrittäjiensä lisäksi 8 kuljettajaa. Yritys korjaa puuta pääasiassa Pyhäselän ja Kiihtelysvaaran alueella.

Yhteistyöterveisin, Olli-Pekka Mielonen